Pasja jest przewodnikiem do największych tajemnic...Poczuj ze mną jej smak...


30 września 2014

Strudel z jabłkami - Original Wiener Apfelstrudel



Do tego wypieku podchodziłam jak przysłowiowy pies do jeża... Serio.... Przepisów znalazłam tysiące, ale nie mogłam się jakoś do żadnego przekonać.... Dopiero w wakacje kiedy to miałam okazję osobiście być na pokazie robienia strudla w Cafe Residenz na terenie Pałacu Schönbrunn postanowiłam, że też samodzielnie się porwę na niego... Udało się.... Powiem Wam, że już od bardzo dawna żadne ciasto nie zniknęło tak błyskawicznie w całości. Smak jest fenomenalny. Nad zwijaniem i rozciąganiem jeszcze popracuję bo już wiem, że nie była to moja ostatnia przygoda ze strudlem. Jeśli i Wy do tej pory nie robiliście tego typu wypieku bardzo gorąco Was zachęcam :) A jeśli kiedykolwiek będziecie w Wiedniu to zajrzyjcie do Cafe Residenz, gdzie będziecie mogli na żywo wziąć udział w pokazie robienia strudla oraz zakupić gotowy smakołyk na miejscu.  A tymczasem przepis wedle Ich receptury. Bardzo Wam polecam :)

Składniki na ciasto:
250g mąki typ 700
2g soli (1/4 łyżeczki)
1 jajko
100g letniej wody
20g oleju

Wszystkie składniki bardzo dokładnie wyrobić. Ja pomogłam sobie thermomixem, ale możecie zrobić to też malakserem lub ręcznie. Ciasto powinno być elastyczne i gładkie. Przełożyć je do naoliwionej miski i odstawić w temp.pokojowej na minimum 30 minut by odpoczęło.

Składniki na chrupiącą bułkę:
100g bułki tartej
50g masła

Masło rozgrzać na patelni i na roztopione gorące wrzucić bułkę tartą. Podsmażyć ją na złoto i wystudzić.

Składniki na farsz:
170g rodzynek
3-4 łyżki rumu lub wódki
140g cukru pudru
10g cynamonu
1kg jabłek (waga po obraniu)
10g soku z cytryny

ponadto:
roztopione masło (ok 3/4 szkl)
cukier puder do posypania
lody i bita śmietana do podania

Rodzynki zalać alkoholem i odstawić do napęcznienia. Cukier puder przesiać z cynamonem i wymieszać. Jabłka obrać wydrążyć środki i pokroić w cieniutkie plasterki.
Wymieszać z sokiem z cytryny, dodać cynamonowy cukier, rodzynki i podsmażoną bułkę. Wszystko dokładnie wymieszać.

Piekarnik rozgrzewamy do temp. 220-230 stopni. (W piecach konwekcyjnych profesjonalnych wystarczy 190stopni i 20 minut - w tradycyjnych domowych ten czas jest dłuższy a temp. musi być wyższa).
Na duży stół (!) wyłożyć bawełniany materiał (np prześcieradło). Oprószyć je mąką. Na blat stołu lub stolnicę lekko oprószoną mąką wyłożyć ciasto i lekko go rozwałkować na średnio gruby placuszek. Następnie ciasto przekładamy na bawełniany materiał i rozciągamy. Jest to najtrudniejszy i najbardziej żmudny etap przygotowywania strudla. Specjalistom z wiedeńskiego Strudelshow zajmuje to dosłownie moment. Podrzucając wysoko ciasto i łapiąc równocześnie go naciągają. Film z tego niesamowitego wykonania możecie zobaczyć tutaj:






Idealnie przygotowane i rozciągnięte ciasto to takie przez które bez trudu można przeczytać podłożoną gazetę :) Rozciągnięte ciasto będzie miało wymiar ponad 1m kwadratowego. Na jeden jego koniec wykładamy nadzienie tworząc coś na kształt dużego cygara. Nawijamy na niego delikatnie ciasto. Całość smarujemy rozpuszczonym masłem a następnie łapiąc za końce prześcieradła zwijamy strudel. Końce skręcamy i lekko podwijamy by farsz nie wypłynął podczas pieczenia. Ewentualny nadmiar ciasta ścinamy. Strudel przekładamy na blachę natłuszczoną dokładnie masłem. Gotowy strudel smarujemy rozpuszczonym masłem i wstawiamy do nagrzanego piekarnika. Pieczemy 30-40 minut w temp. 210 stopni na złoto. Po upieczeniu i wyjęciu od razu ponownie smarujemy rozpuszczonym masłem, a po wystudzeniu oprószamy cukrem pudrem.
Najlepiej smakuje podawany z lodami, bitą śmietaną i filiżanką kawy :) Smacznego :)





3 komentarze:

  1. Strudle, póki co, to nie moja liga... Tym bardziej podziwiam Twój :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepisem tym przypomniałaś moje dzieciństwo………….jak moja kochana Babcia Dominika piekła takie cudo………..Dziękuję Ci za to……..a z przepisu na pewno skorzystam.
    http://bit.ly/pakietmedyczny

    OdpowiedzUsuń
  3. Cudnie wygląda!
    http://livedreamcook.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń