Pasja jest przewodnikiem do największych tajemnic...Poczuj ze mną jej smak...


14 czerwca 2011

Zakwas żytni



Podchodziłam do niego jak pies do jeża... Sama nie wiem czemu, bo zrobienie zakwasu jest dziecinnie proste a chleb przepyszny ! Posiłkowałam się przepisami ze stronki Liski "Pracownia Wypieków" Zakwasy mogą mieć konsystencję gęstej pasty lub być nieco rzadsze i przypominać śmietanę. Mój jest z tej drugiej grupy ;) Naczytałam się, że przepisów na zakwas jest bardzo wiele i tyleż samo sposobów jego przygotowania więc... pożeniłam obydwa przepisy które zamieściła Liska i stworzyłam swój własny zakwas żytni :)


Składniki:
  • 1 kubek mąki żytniej
  • 1 kubek letniej wody niechlorowanej (dałam źródlaną)
  • 1 łyżeczka jogurtu naturalnego

Wszystko bardzo dobrze wymieszałam i wlałam do słoja litrowego :)
Odstawić na 24h
W drugim dniu dosypać 1 kubek mąki żytniej i 1 kubek wody. Wymieszać i odstawić w ciepłe miejsce (24-27 stopni) na 24h
W trzecim dniu odlać odrobinkę zakwasu (wylać go po prostu) i dosypać 3/4 kubka mąki żytniej i 3/4 kubka wody. Wymieszać odstawić na 12h
Czwartego dnia dokarmiać zakwas jak poprzednio, ale nie co 24h tylko co 12h. Jesli w słoiku się nie mieści to wcześniej znów odlać :)
Piątego dnia można już upiec pyszny chleb:)

Zakwas przechowuje sie w lodówce. Należy jednak pamiętać, że przed pieczeniem trzeba go wyjąć na conajmniej 12 godzin wcześniej i dokarmić ;)
Gotowy zakwas ma widoczne pęcherzyki, "pracuje" i hmmmm jak to nazwać.... "trąci w zapachu jabłuszkiem" :)
Po więcej szczegółów zapraszma na blogi  "PracowniaWypieków" i http://www.chleb.info.pl/
Polecam :)


  

 

 

 
Posted by Picasa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz